Kundeperiode | mestringsfølelse

Postet av Adam og Eva akademiet den 24. Nov 2016

Som en del av utdanningsløpet til våre elever fungerer Adam og Eva Skolen som salong en måned per semester. Målet er at elevene skal få by på sin kompetanse og tilby frisørtjenester til hyggelige priser. Vi har tatt en prat med tre av våre dyktige elever for å høre hvordan den siste tiden på skolen har vært.


FOTO OG TEKST: FAY SKOGSTAD


Hvordan har det vært å endelig kunne få jobbe på mennesker etter mye arbeid på dukke?


Jørgen: Veldig gøy! Annerledes å jobbe på ekte mennesker. Det blir mye mer variasjon siden alle kunde ønsker ulike uttrykk med klippen. Det å få hjelp av lærerne til å få det beste frem i hver klipp, gjør det utrolig givende. Har fått masse nye tips og erfaringer.

Malin: Arbeid på dukke var nødvendig for å bli trygg på det grunnleggende, men det er utrolig gøy å endelig få jobbe på mennesker. Det krever mer av deg som person, og man får virkelig følelsen av å være frisør, det liker jeg! I tillegg får man se resultater på en helt annen måte når det er på ekte mennesker.

Mozaffer: Stor forskjell! Følte det gikk bedre når vi begynte å jobbe på mennesker. Det blir selvfølgelig en helt annen respons enn når man arbeide på dukke og man må tenke mye mer helhet, det er gøy.

Var det skummelt å skulle ta imot første kunde i stolen?

Jørgen: Første kunde gikk overraskende fint. Det var en klipp jeg følte meg trygg på. I dag derimot er jeg mye mer spent, da jeg skal utføre en stripebehandling, men det blir gøy!

Malin: Det var litt skummelt, men så fort jeg hadde en plan og satt i gang så roet det seg og var bare gøy.

Mozaffer: Jeg var nervøs, men vi får så god hjelp av lærerne så det ga trygghet. I tillegg hadde jeg god dialog med kunden i stolen, så det gikk veldig fint.


Mestringsfølelsen man får

som frisør er fantastisk

og virkelig verdt å jobbe for,

forteller elevene.


Hva slags erfaringer har du gjort deg i kundeperioden?

Jørgen: Viktigheten med god kundeservice. Fra kunden kommer inn døren til de forlater salongen. Jeg har også erfart at en klipp kan klippes på ulike måter og det super gøy med nye tips og råd fra lærerne.

Malin: Det å ta imot konstruktiv kritikk på riktig måte. Det er virkelig det man lærer av! Ikke bli lei deg om noe ikke ble som du ønsket, men lær av det og rett det opp! Det er kanskje det jeg har lært mest av. Det er også veldig viktig med god kundeservice, snakke og lytte til kunden og hver blid selv om du skulle hatt en dårlig dag!

Mozaffer: Kundeservice, kundeservice og kundeservice. Kunden skal føle seg ivaretatt til enhver tid.


Hva er det viktigste å tenke på når man har en kunde i stolen?

Jørgen: Opprette en god dialog med kunden og få kunden til å føle seg trygg og sett.

Malin: Ta vare på kunden, vise forståelse og uttrykke faglig trygghet med å kunne komme med ulike råd, tips og løsninger for kunden sitt utgangspunkt.

Mozaffer: Kommunikasjon er viktig! Og gi alltid det lille ekstra for å få kunden i stolen til å føle seg bra og trygge.


Hva er det morsomste du har gjort på kunde i kundeperioden?

Jørgen: Klippen jeg gjorde på mamma faktisk. Da fikk jeg råd og tips fra en dyktig lærer om en ny måte å klippe på. Det var utrolig kult! Variasjonen i dette yrket gjør det ufattelig spennende.

Malin: Det må ha vært en fargedesign jeg gjorde for litt siden. Da stripet jeg med to forskjellige farger og la en bunnfarge i tillegg. Kunden ble helt fantastisk fin og den mestringsfølelsen man får da er ubeskrivelig! Det er også veldig hyggelig når kunden ønsker å følge deg videre i lærlingtiden.

Mozaffer: Det var under en helformklipp. Kunden ønsket i utgangspunktet ikke klippe mye, men under en god konsultasjon ble vi enige om å få en større forandring. Ble veldig fresht! Og datteren hennes kommer fortsatt til meg og forteller hvor flott moren ble, det gir en veldig god følelse!


Nå går det raskt mot eksamensperiode og avgangsvisning for elevene, en utrolig spennende tid i møte!


Ønsker du å starte på vår Skole? Søk her, så tar vi gledelig kontakt med deg for en prat.




Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.